петък, 4 юли 2014 г.

„Пигмалион” и „Галатея” ефекти!



Две от най-важните тайни на управлението

„Пигмалион” и „Галатея” ефекти!


Вашите очакванията към хората и техните очаквания за себе си са ключовите фактори за това колко добре хората изпълняват задачите си по време на работа и как се представят. Известни съответно като Пигмалион ефект и ефекта Галатея, а иначе казано силата на очакванията, не може и не бива да се надценява. Това са основните принципи, които можете да приложите към изпълнение на очакванията и подобряване потенциала на постиженията по време на работа.

Можете да обобщите значението на ефекта Пигмалион, често известен като силата на очакванията, по следния начин:

• Всеки ръководител има определени очаквания към хората, които ръководи и с които работи.
• Ръководителите споделят тези очаквания съзнателно или несъзнателно.
• Хората, съзнателно или несъзнателно „четат”, тези очаквания у прекия си ръководител.
• Хората действат по начини, които са в съответствие с очакванията, които са оставили у тях ръководителите.

Ефектът Пигмалион бе описан от Дж. Стърлинг Ливингстън през септември / октомври, 1988 в Harvard Business Review. "Начинът, по който мениджърите работят (се отнасят) със своите подчинени едва доловимо се влияе от това, което те очакват от тях", каза Ливингстън в своята статия, „Пигмалион в мениджмънта”.

Ефектът Пигмалион дава възможност на персонала да действа в отговор на посланието на мениджъра, че те са способни на успех и от тях се очаква да се справят. Ефектът Пигмалион може да подкопае ефективността на персонала, когато неправилно послание на мениджъра им казва точно обратното. Тези сигнали са често коварни и обикновено несъзнателни. Като пример, ръководителя не хвали представянето на лице от персонала толкова често, колкото той хвали други. Ръководителят говори по-малко на определен служител.

Ливингстън продължава да коментира ръководните кадри:, "Ако той (ръководителят) е неквалифициран, той оставя белези в кариерата на младите мъже (и жени), като наранява дълбоко тяхното самочувствие и самооценка и нарушава възприятията им за себе си като човешки същества. Но ако той е опитен и има големи очаквания от подчинените си, самочувствието им ще расте, техните способности ще се развиват и тяхната производителност ще бъде висока. По-често отколкото той сам осъзнава, управителят е Пигмалион. "

Можете ли да си представите колко би се подобрило постижението на хората, ако ръководителите комуникират положителни сигнали към хората? Ако ръководителят наистина вярва, че всеки служител има възможност да даде своя положителен принос в работата, предаването на това съобщение, съзнателно или несъзнателно, ще се отрази положително на представянето на служителите.

И ефектът, който получават ръководителите е още по-голям. Когато се комуникират положителни очаквания за хората, това помага на хората да подобрят своята самостоятелна концепция и по този начин, самочувствие. Хората вярват, че могат да успеят и да допринесат с работата си и изпълнението им се издига до нивото на собствените си очаквания.

Дори и по-силен от ефекта Пигмалион, ефектът Галатея е убедителен фактор в представянето на служителите. Мениджърът, който може да помогне на служителите си да вярват в себе си и в тяхната ефективност, е успял да впрегне най-мощния инструмент за подобряване на постиженията.
Сигурен съм, че сте чували за думите, "самоизпълняващо се пророчество." Съотнесено към ефектът Галатея, тези думи означават, че становището на индивида за неговата способност и самия себе си и очаквания за представянето си до голяма степен определят представянето му. Ако служител смята, че може да успее, то той най-вероятно ще успее. Следователно, каквито и действия да предприеме ръководителят за увеличение на положителна самооценка на служителя, това ще помогне, работата на служителя да се подобри.
Същевременно не трябва да опростяваме тази концепция. Много други фактори също допринасят за нивото на изпълнение на служителя, включително фирмената култура, житейски опит на служителя, образование, подкрепа на семейството и отношенията с колегите си. Въпреки това, положителен контрол е един от ключовите фактори, който поддържа добри служители на работното място.

Това са няколко начина, чрез които можете да насърчават положителни самооценки и очаквания у служителите:
·                        Осигуряване на възможности за служителя да изпълняват все по-предизвикателни задачи. Уверете се, че той успява да се справи с поставените цели на всяко едно от нивата, преди да продължи напред.
·                        Разрешаване на работника или служителя да участва в потенциално успешните проекти, които носят непрекъснато усъвършенстване на работното място.
·                        Осигуряване на тренинг от първо лице със служителя. Този тренинг трябва да подчертае, подобряването на това, което работникът или служителят прави добре, а не върху слабостите на служителя.
·                        Осигуряване на възможности за развитие, които отразяват това, което към работникът или служителят е заинтересован в обучението.
·                        Прикрепяне на успешен старши служител, за да играе роля в развитието чрез наставничество на служителя.
·                        Поддържане на чести, положителни словесни комуникации с работника или служителя и подчертаване в общуването, че фирмата вярва в способността на служителя да изпълнява работата. Дръжте положителна обратна връзка и подпомагайте развитието, когато е възможно.
·                        Уверете се, че работникът или служителят получава последователни и логични съобщения и от другите ръководни кадри. Как говорите с другите за служителите - мощно моделира техните становища.
·                        Покажете искрен ангажимент към успеха на служителя и постоянното му развитие.
Впрегнете силата на самостоятелното очакване на служителя, за да осигурите мощно, продуктивно подобряване и успешно изпълнение на работа.
 
По материали на http://humanresources.about.com
 


Няма коментари: