петък, 26 септември 2008 г.

Мозъкът и презентациите

Мозъкът и презентациите

от Тодор Христов , Сита Мениджмънт Консулт ООД
Бившият журналист от CNN и настоящ консултант по комуникации Кармайн Гало , когото познавате от страхотната му статия “Да овладееш презентацията за 30 секунди”, ми изпрати много интересен материал, свързан с човешкия мозък и начините, по които той възприема информация по време на презентации.
Става дума не само за PowerPoint презентации, а за всякакви други презентации, в т.ч. работни срещи, презентации за продажба, публични изказвания пред аудитория и т.н.
И така, ето няколко много важни неща за ефективните презентации, пряко свързани с работата на човешкия мозък (т.е. мозъка на нашите слушатели - колеги, шефове, клиенти):

Кармайн Гало цитира данни от професора по молекулярна биология в Университета Вашингтон - Джон Медина, съгласно когото:
Мозъкът изключва след 10 минути
Джон Медина е провел многобройни експерименти, за да разбере каква е средната продължителност на вниманието, което един човек е склонен да отдели на един презентатор. От 1993г. той задава непрекъснато на най-различни свои студенти следния въпрос:
“Ако приемем, че присъствате в час, към който проявявате среден интерес, т.е. не е твърде скучен за вас, не е и особено интересен, кога ще започнете да си поглеждате часовника и да се чудите кога ще свърши часа?”
Масовият отговор, който Медина получава на този въпрос е “10 минути”.
Според Кармайн Гало, правилото на “10-те минути” е много важна отправна точка за изнасянето на презентации, изказвания, експозета, доклади в хода на работни срещи и др. След десетата минута повечето слушатели ще се разконцентрират и за това е важно презентацията да бъде съобразена с този факт.
Гало препоръчва да се използват методи за освежаване на презентациите, за да се прикове допълнително вниманието на слушателите и по този начин да се увеличи 10 минутния прозорец на внимание. Например, вградени кратки видео клипове (ако се използва PowerPoint) или други визуални средства.
Важно: Препоръката на Кармайн Гало е тези средства да се използват преди началото на същинската презентация.
Мозъкът не обръща внимание на скучни неща
Според Джон Медина, слушателите на една презентация нямат особен интерес към детайлите, те искат да узнаят значението им за тях самите, т.е. защо трябва да им пука за това, което слушат.
В тази връзка, Кармайн Гало съветва:
Да си представим, че трябва да изнесем презентация пред група от хора на тема “Нова инсталация за пречистване на питейна вода”.
Първото нещо, което трябва да сторите е, да вземете в ръка чаша с вода, да я погледнете и да кажете на слушателите си:
“Сега ще изпия тази вода без никакво притеснение. Преди три месеца, не бих изпил тази чаша. Защо? Тя щеше да ме убие, защото водата не беше чиста.”
Веднъж, след като поднесете на хората значението на презентацията, можете да преминете към детайлите за това как работи технологията за пречистване на инсталацията, защото аудиторията ви вече има причина да слуша внимателно и да й пука за детайлите.
Мозъкът жадува за снимки
И според Джон Медина, и според Кармайн Гало, конвенционалните PowerPoint презентации трябва да бъдат изоставени и на тяхно място да се въведат слайдове с хубави изображения.
Според Медина, мозъкът не вижда текста, той вижда единствено изображения! Дори когато гледаме една единствена буква, човешкият мозък преобразува тази буква в изображение. Следователно, колкото по-засилено се използват визуални средства, толкова по-добре за ефективноста на възприемане и запомняне на посланията ни от нашите слушатели в хода на презентациите ни.
Учените наричат това “Ефект на визуалното превъзходство”.
Ето нещо много интересно от Джон Медина в тази връзка:
“Текстът и устната презентация не са по-малко ефикасни от визуалните изображения за възприемането на информация - те са много по-малко ефикасни.
Ако една информация бъде представена устно, хората ще помнят около 10% от нея след 72 часа. Ефикасността на запомняне нараства до 65%, ако се използват снимки.”

Няма коментари: